2012. március 1., csütörtök

Mézes birsalmatorta


Ősszel rengeteg birsalma termett Visegrádon. Régebben alapvetően két felhasználási módját ismertük: vagy pálinka lett belőle, vagy birsalmasajt. Az előbbi nyilvánvalóan az egyik legjobb dolog, amit birsalmából készíthetünk, de azért nagyon örülök, hogy pár éve elkezdtem sok más módon is hasznosítani. Több kilónyit fagyasztottunk le belőle ősszel csak simán cikkekre vágva, rengetegszer készült belőle birsalmakrémleves és gyakran sütöttem húsok mellé is. Még mindig van pár adag a mélyhűtőben, és kedden a hirtelen visszatért télben eszembe jutott, hogy jó lenne valami finomsagot készíteni belőle. Így jött a birsalmatorta ötlete, rögtönzött recept, de nagyon finom lett, biztos, hogy máskor is el fogom készíteni.

Hozzávalók:
A tésztához: 18 dkg liszt, 12 dkg vaj, 3 ek. hideg víz, 1 ek nyírfacukor, 
A tetejére: 1 doboz (25 dkg) mascarpone, 1/2 dl tej vagy tejszín, 2 ek nyírfacukor, 1 tasak bourbon vaníliáscukor, 1-2 birsalma, 1-2 alma (mérettől függően), 3 ek. méz, 3 dkg vaj

Elkészítés: 
  1. A tésztához a lisztet a hideg vajjal és a cukorral összedolgozzuk (én a robotgép aprítójába tettem, így pár mp. az egész), majd 3 ek. hideg vízzel jól összegyúrjuk, folpackba csavarjuk, és fél órára a hűtőszerkénybe tesszük.
  2. A birsalmát és az almát nem túl vékony cikkekre vágjuk
  3. Egy serpenyőben felmelegítjük a vajat a mézzel, ebben pároljuk meg a gyümölcsöket (kezdjük a birssel, mert ennek sokkal több idő kell, az almát csak akkor tegyük hozzá, amikor a birs már kezd megpuhulni)
  4. Fél óra elteltével a tésztát kinyújtjuk, vagy csak simán belenyomkodjuk a kikent piteformába - én most így tettem, nem zavar a "rusztikus" külső :)
  5. A tésztát beborítjuk sütöpapírral, sütőgolyót vagy babot vagy kavicsot szórunk rá, így sütjük 10 percig 180 fokra előmelegített sütőben, majd levesszük a nehezéket és a papírt, és további 10 percig sütjük (én itt csaltam, a négyhónapos Flórával a kezemben nem tudtam megoldani ezt a nehezékes bonyolítást, csak simán sütöttem 20 percig - nem lett olyan szép, de úgysem látszik:))
  6. A mascarponét simára keverjuk a tejjel/tejszínnel, hogy lágyabb krémet kapjunk, hozzáadjuk a nyírfacukrot és a vaníliát
  7. Ha megsült a tészta, hagyjuk kicsit kihűlni, majd rákenjük a mascarponekrémet, a tetejére tesszük a mézben párolt birsalma és almaszeleteket, és kb. 10 percre visszatesszük a 200 fokos sütőbe, hogy az egész összesüljön kicsit

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...